منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   منتدى نور الإيمان (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   مرااااااجع مميزة لمن أراد أن يشارك في المنتدى الإسلامي (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=14900)

prince of alex 11-30-2009 05:02 AM

مرااااااجع مميزة لمن أراد أن يشارك في المنتدى الإسلامي
 
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله


لما كنا ندعو الناس إلى التوقف من النقل من المنتديات ومن الايمايلات

وجب علينا أن نوفر له البديل

والبديل ستدهشون منه كثيييييييييييييييييرا

ستستصغرون كل مصادر النقل المتمثلة في الايمايلات والمنتديات

إليكم

دليل سلطان

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

فيه موسوعة من المواقع الإسلامية

زووووووروه

ولا تنسوا الدعااااااااااااااااااااا اااااااء
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]
[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

أشلاء قلب 01-11-2010 02:13 AM

شكرا جزييييلاااااااااااااااااا اااا يا برنس
بس انا عايزة اقول حاجة صغيرة جدا

ليه منكتبش احنا ونبدع
ونقول بطريقتنا وكلامنا اللي نفهمه احنا واللي في سننا

ليه مش كل حد بيتكلم في الدين رغم ان الدين ده هو الفطرة

ليه دايما اللي بيتكلم في الدين لازم يكون عالم او دارس

بالرغم من ان اذا كل انسان سمع كلمتين بس وصاغهم بطريقة حلوة
حيوصلوا للقلوب اسرع واحسن من اللي بيتكلم من كتاب او كتيب وهو مبوذ وبياخد الكلمة بالحرف

admin 01-11-2010 05:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشلاء قلب (المشاركة 118879)
شكرا جزييييلاااااااااااااااااا اااا يا برنس
بس انا عايزة اقول حاجة صغيرة جدا

ليه منكتبش احنا ونبدع
ونقول بطريقتنا وكلامنا اللي نفهمه احنا واللي في سننا

ليه مش كل حد بيتكلم في الدين رغم ان الدين ده هو الفطرة

ليه دايما اللي بيتكلم في الدين لازم يكون عالم او دارس

بالرغم من ان اذا كل انسان سمع كلمتين بس وصاغهم بطريقة حلوة
حيوصلوا للقلوب اسرع واحسن من اللي بيتكلم من كتاب او كتيب وهو مبوذ وبياخد الكلمة بالحرف


والله كلامك جميل

خصوصا الى بيطلع من القلب بيوصل للقلب

أشلاء قلب 01-12-2010 01:26 AM

ميرسي ليك يا Admin

واتمنى ان يكون في فعلا كلام من القلب عالمنتدى

علشان زي ما انت قلت اللي من القلب بيوصل للقلب


prince of alex 01-14-2010 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشلاء قلب (المشاركة 118879)
شكرا جزييييلاااااااااااااااااا اااا يا برنس

بس انا عايزة اقول حاجة صغيرة جدا

ليه منكتبش احنا ونبدع
ونقول بطريقتنا وكلامنا اللي نفهمه احنا واللي في سننا

ليه مش كل حد بيتكلم في الدين رغم ان الدين ده هو الفطرة

ليه دايما اللي بيتكلم في الدين لازم يكون عالم او دارس

بالرغم من ان اذا كل انسان سمع كلمتين بس وصاغهم بطريقة حلوة
حيوصلوا للقلوب اسرع واحسن من اللي بيتكلم من كتاب او كتيب وهو مبوذ وبياخد الكلمة بالحرف


بس لو كل واحد اتكلم في الدين .... ايه لازمة العلماء

يعني اي حد عيفتي زي ما هوا عاوز يعني ....

مينفعش الدين مش لعبة ابداااا

يا جماعة ديه حاجة خطيييرة اوووي

الافتاء من غير رخصة شرعية حرااام

أشلاء قلب 01-14-2010 11:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince of alex (المشاركة 120135)
بس لو كل واحد اتكلم في الدين .... ايه لازمة العلماء

يعني اي حد عيفتي زي ما هوا عاوز يعني ....

مينفعش الدين مش لعبة ابداااا

يا جماعة ديه حاجة خطيييرة اوووي

الافتاء من غير رخصة شرعية حرااام


محدش جاب سيرة الافتاء
احنا بنقول ان اللي يسمع معلومة او حكمة او تفسير اية او حديث او اي حاجة تفيدنا دينيا

يقولها ويبلغها

لكن طبعا العلماء ليهم مكانتهم و ده تخصصهم ( افتاء - تشريع - تفسير ) وهكذا
لكن احنا يادوب ننقل بس منهم اللي بنسمعه

عاملين بالظبط زي الشيف والناس العادية

الشيف ممكن يخترع ويبدع ويالف طبخات جديدة

لكن باقي الناس تمشي عالوصفة وبس

ده كل اللي احنا قلناه

( قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -
بلغوا عني ولو آية )



prince of alex 01-18-2010 04:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشلاء قلب (المشاركة 120154)
محدش جاب سيرة الافتاء

احنا بنقول ان اللي يسمع معلومة او حكمة او تفسير اية او حديث او اي حاجة تفيدنا دينيا

يقولها ويبلغها

لكن طبعا العلماء ليهم مكانتهم و ده تخصصهم ( افتاء - تشريع - تفسير ) وهكذا
لكن احنا يادوب ننقل بس منهم اللي بنسمعه

عاملين بالظبط زي الشيف والناس العادية

الشيف ممكن يخترع ويبدع ويالف طبخات جديدة

لكن باقي الناس تمشي عالوصفة وبس

ده كل اللي احنا قلناه

( قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -
بلغوا عني ولو آية )



فعلا معاكي حق

وأنا أأيدك في ذلك

ولكن يجب ان أذكرك انه يجب ذكر دليل على صحة المواضيع الي نكتبها

تقبلي ردي

GHOST 03-21-2010 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشلاء قلب (المشاركة 118879)
شكرا جزييييلاااااااااااااااااا اااا يا برنس
بس انا عايزة اقول حاجة صغيرة جدا

ليه منكتبش احنا ونبدع
ونقول بطريقتنا وكلامنا اللي نفهمه احنا واللي في سننا

ليه مش كل حد بيتكلم في الدين رغم ان الدين ده هو الفطرة

ليه دايما اللي بيتكلم في الدين لازم يكون عالم او دارس

بالرغم من ان اذا كل انسان سمع كلمتين بس وصاغهم بطريقة حلوة
حيوصلوا للقلوب اسرع واحسن من اللي بيتكلم من كتاب او كتيب وهو مبوذ وبياخد الكلمة بالحرف

هقولك انا ليه مينفعشي ان أي حد يتكلم من جواه هوه

هوه صحيح الدين يسر وليس عسر

بس هل في أي حد يقدر يتحمل عقوبة فتواه

أكيد مفيش

وكلمة حرام أو حلال مش من السهل ان أي فرد ينطق بيها

احنا بنسمعها كتير ومن أي حد بيقول دي حلال ودي حرام وخلاص مع انه مش عارف ايه الحرام وايه الحلال

بس لو مثلاً نزل موضوع في المنتدى هنا بيتكلم عن مسأله معينة من المسائل والأمور

وكان معاه سند ودليل اللي بيقرأ الموضوع ده هياخد الحكم في المسأله دي بثقه ولا لأ

أكيد هيقتنع باللي قرأه طالما كان هناك دليل عليه

مفيش مانع انه طبعاً يوضح الأمور وكمان يحاول انه لا ينقلها نقلاً أعمى بل يحاول على قد مايقدر انه يشرحها ويبسطها

ولكن فيحدود أن لا يخل بالمعنى الشرعي ولا بحكم الدين فيها

وجزاكم الله خيراً جميعاً

وأتمنى أكون وضحت المسألة

وشكراً لكم

هاني القطب 08-10-2016 02:47 PM

سبحان الله والحمد لله والله اكبر


موفق دائما

kamelm 03-01-2017 02:37 AM

جزاك الله خير

asrar Aloud 08-21-2017 03:12 AM

شكرا جزييييلاااااااااااااااااا اااا يا برنس

سحر البيان 01-05-2018 10:30 PM

جزاك الله خيرا

tareq2day 08-26-2018 03:18 PM

اللهم صل علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه وسلم

hnasr 10-09-2018 06:28 AM

جزاك الله خيرا أخي العزيز

hnasr 10-09-2018 06:29 AM

بارك الله فيك

omloay 11-05-2019 07:17 AM

طريقة تنظيف الحمامات
 
١ تنظيف الحمام ٢ طريقة تنظيف الحمام ٢.١ التحضير للتنظيف ٢.٢ خطوات التنظيف ٣ فيديو طريقة القضاء على رائحة الحمام الكريهة

تنظيف الحمام يحتاج الحمّام إلى طُرق وأدوات مُحددة لتنظيفه بسبب أنه مليء بالجراثيم، بالإضافة إلى الحاجة إلى تنظيفهِ بشكلٍ يوميّ ومُستمر، وعلى الشخص اتباع بعض الخطوات من أجل الحصول على حمّام نظيف ومُعقم وخالٍ من الأمراض والأوساخ والروائح غير المرغوب بها. وفي هذا المقال سنذكر طرقاً لتنظيفه.

طريقة تنظيف الحمام التحضير للتنظيف ارتداء القفازات قبل البدء:
على الشخص ارتداء القفازات الخاصة بالتنظيف قبل البدء حتّى لا تنتقل الجراثيم والأوساخ إليه. إزالة جميع الأشياء التّي لا علاقةَ لها بالحمّام:
فيجب إخراج كُل ما هو زائد عليه مثل الملابس والأكواب والقمامة، ونقل الطاولات الجانبية أو خزانات التخزين المُتحركة أيضاً بحيث يتسنّى للشخص التنظيف تحتها. صب مادة التبييض أو المُطهر في وعاء المرحاض:
ووضع فُرشاة المرحاض داخل المرحاض، مِمّا يُساعد على تطهيرها. يجب التأكُد من أنَّ النافذة والباب مفتوحان لضمان التهوية المناسبة، وتشغيل المروحة إن وُجدت.


إقرأ المزيد على [عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]


الساعة الآن 03:37 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir