منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   عالم ادم (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=32)
-   -   سؤال لكل اعضاء المنتدى (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=15609)

lost love 12-13-2009 10:28 AM

سؤال لكل اعضاء المنتدى
 
هل تؤيد الزواج التقليدي الذي يكون من طرف الاهل والمعارف ام تؤيد الزواج الذي يكون عن حب او معرفه بالبنت
ولماذ؟

صانع الخيال 12-13-2009 10:46 AM

انا عن نفسى العروسة موجودة
واهلى موافقين عليها
ومستنى عطفها وكرامها عليا
والنبي وصوها عليا
اصل انا بحبها قوى

golden man 12-13-2009 10:58 AM

والله فى كلتا الحالتين سواء هما اختاروا او انا اخترت لازم كده كده اعرف البنت ممكن هما يقولولى بس او يقترحوا عليا حد ممكن اكون انا غافل عنه
انا بفضل ان اهلى يقترحوا عليا شخص الاول وانا اشوف الا اذا قابلت شخص مناسب

lost love 12-13-2009 12:56 PM

الف مبروك ياعلى واتمنى لك ان العروسه توافق

يعنى انت ياجولد هتستنى لحد ماهلك هما اللى يختارولك العروسه
وبعدين تشوف ان كنت هتوافق ولالا بصراحه انامش معاك
وشكرا جدا على مرروركم

vindiesel 12-13-2009 10:11 PM

بصوا بقى
انا بقى ليا رائ شخصى فى الموضوع ده

هما حالتين ملهمش تالت

الاولى انك تكون مرتبط بواحده " من الكليه بنت الجيران من المنطقه الخ..... " المهم يكون فيه ارتباط وخلاص ويبقى كده انت اللى اخترت بس بقلبك وعواطفك ويبقى ده الحب الاول والاخير فى حياتك

بمجرد ان الحاله الاولى يحصل فيها فراق"يعنى تسيبوا بعض " تلاقى نفسك بقيت فى الحاله التانيه

التانيه انك متكونش مرتبط بحد وبعدين وانت ماشى فى الشارع تشوف واحده تعجبك فتسال عنها او ان اهلك "امك او اختك او عمتمتك او خالتك او ...او...او ..." يقولوا لك على واحده وبرضه تسال عنها
وطبعا فى الحاله التانيه هيبقى ده الجواز التقليدى

ولكن فى الحالتين انت اللى بتختار هتتجوز مين
لانك فى الحاله الاولى انت اللى اخترت وفى الحاله التانيه انت اللى اكدت على الاختيار

"يعنى كل الطرق تؤدى الى الجواز"

karmen 12-13-2009 10:24 PM

تم النقل للقسم المناسب

صاحب القلب الميت 12-14-2009 04:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vindiesel (المشاركة 107472)
بصوا بقى

انا بقى ليا رائ شخصى فى الموضوع ده

هما حالتين ملهمش تالت

الاولى انك تكون مرتبط بواحده " من الكليه بنت الجيران من المنطقه الخ..... " المهم يكون فيه ارتباط وخلاص ويبقى كده انت اللى اخترت بس بقلبك وعواطفك ويبقى ده الحب الاول والاخير فى حياتك

بمجرد ان الحاله الاولى يحصل فيها فراق"يعنى تسيبوا بعض " تلاقى نفسك بقيت فى الحاله التانيه

التانيه انك متكونش مرتبط بحد وبعدين وانت ماشى فى الشارع تشوف واحده تعجبك فتسال عنها او ان اهلك "امك او اختك او عمتمتك او خالتك او ...او...او ..." يقولوا لك على واحده وبرضه تسال عنها
وطبعا فى الحاله التانيه هيبقى ده الجواز التقليدى

ولكن فى الحالتين انت اللى بتختار هتتجوز مين
لانك فى الحاله الاولى انت اللى اخترت وفى الحاله التانيه انت اللى اكدت على الاختيار

"يعنى كل الطرق تؤدى الى الجواز"


انا معاك فى الراي ده

ELMAGIC MHE 12-14-2009 08:46 AM

بصوا بقى
انا بقى ليا رائ شخصى فى الموضوع ده

هما حالتين ملهمش تالت

الاولى انك تكون مرتبط بواحده " من الكليه بنت الجيران من المنطقه الخ..... " المهم يكون فيه ارتباط وخلاص ويبقى كده انت اللى اخترت بس بقلبك وعواطفك ويبقى ده الحب الاول والاخير فى حياتك

بمجرد ان الحاله الاولى يحصل فيها فراق"يعنى تسيبوا بعض " تلاقى نفسك بقيت فى الحاله التانيه

التانيه انك متكونش مرتبط بحد وبعدين وانت ماشى فى الشارع تشوف واحده تعجبك فتسال عنها او ان اهلك "امك او اختك او عمتمتك او خالتك او ...او...او ..." يقولوا لك على واحده وبرضه تسال عنها
وطبعا فى الحاله التانيه هيبقى ده الجواز التقليدى

ولكن فى الحالتين انت اللى بتختار هتتجوز مين
لانك فى الحاله الاولى انت اللى اخترت وفى الحاله التانيه انت اللى اكدت على الاختيار

"يعنى كل الطرق تؤدى الى الجواز"
انت رايق يا ابن خالتي بس انا معرفش عنك الرومانسيه دي كلها بس ماشي

lost love 12-15-2009 04:14 AM

:-bd:-bdمعلش بقى يامحمد الرومانسيه مش بتبان
غير فالحالات دى هنعمل ايه بقى ورائيكم
كويس بس يعنى لو زى مابتقول اختك
او....او....غيرها كتيراختارولك عروسه
وسالت عنها وطلعت كويسه بس انت
اصلامش حاسس بيها بردو هتوافق:-?:-?

ELMAGIC MHE 12-15-2009 09:26 AM

لو الاختيار طلع في محله ممكن افكر بس اولا بشروط
انها تكون مؤدبه ومحترمه وحسنه السمعه لاني مكنتش اعرفها
اما الي انا اعرفها من غير اسأل عليها فأنا عرفها بس هوده رأي

lost love 12-16-2009 02:43 AM

معلش سؤال
فى شباب بيقولواالبنت اللى اناكلمتها
متجوزهاش عشان وعشان وعشان
ياترى ده بيكون كويس ولا لا

golden man 12-16-2009 02:46 AM

انا ما قلتش يا لوست انى هعد استنى لما اهلى يختارولى واحده ويقولولى هى دى
انا قلت لو ما قابلتش الشخص المناسب ممكن يكون قدامى واهلى شايفين الشخص ده
وينبهونى وانا برضه الى هختار يعنى مش هروح يقولولى دي يبقى يالا نروح على طول لازم اعرفها انا الاول

الملاك الابيض 12-21-2009 08:37 PM

انا مع النوع التاني
هيك رح يكون الزواج ناجح اكتر
بس التفاهم اهم شي وضروري يتعرفو علي بعض لو كانو من طرف الاهل كي يتعرفو علي شخصيات بعض هذا رايي


الساعة الآن 05:30 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir