منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   منتدي الفنون الادبيه (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   قصه قصيره(القارب العجيب) (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=10657)

karmen 05-23-2009 12:29 AM

قصه قصيره(القارب العجيب)
 
بسم الله الرحمن الرحيم

قصة القارب العجيب

تحدى أحد الملحدين- الذين لا يؤمنون بالله- علماء المسلمين في أحد البلاد، فاختاروا أذكاهم ليرد عليه، وحددوا لذلك موعدا.وفي الموعد المحدد ترقب الجميع وصول العالم، لكنه تأخر. فقال الملحد للحاضرين: لقد هرب عالمكم وخاف، لأنه علم أني سأنتصر عليه، وأثبت لكم أن الكون ليس له إله !وأثناء كلامه حضر العالم المسلم واعتذر عن تأخره، تم قال: وأنا في الطريق إلى هنا، لم أجد قاربا أعبر به النهر، وانتظرت على الشاطئ، وفجأة ظهرت في النهر ألواح من الخشب، وتجمعت مع بعضها بسرعة ونظام حتى أصبحت قاربا، ثم اقترب القارب مني، فركبته وجئت إليكم. فقال الملحد: إن هذا الرجل مجنون، فكيف يتجمح الخشب ويصبح قاربا دون أن يصنعه أحد، وكيف يتحرك بدون وجود من يحركه؟!فتبسم العالم، وقال: فماذا تقول عن نفسك وأنت تقول: إن هذا الكون العظيم الكبير بلا إله؟

golden man 05-25-2009 02:52 PM

جميله يا كارمن انا عارفها بس انتى نسيتى تقولى ان الملحد سال سؤال فى الاول المفروض انه هيسال
صح ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

karmen 05-27-2009 02:14 AM

ميرسى ليك جولدن على المرور
نسيت ايه؟؟
مش واخده بالى معلش

golden man 05-27-2009 09:27 AM

المفروض ان الملحد يسال سؤال فى الاول علشان يحضرولوا الى هيعرف يجاوب عليه
بس هى مفهومه انتى اسلوبك لوحده يفهم السهل الممتنع
تسلمى يا كارمن

karmen 07-14-2009 12:47 PM

آه آه
فعلا خدت بالى
بس أعتقد ان ذكر لفظة ملحد بتوضح علطول منغير الراجل ميسأل ان هو غير مؤمن بوجود اله للكون
أنا اعتمدت على كده
وشكرا ليك جولدن على الرد الجميل

radwan 07-15-2009 01:41 AM

شكرا ليكى كارمن على الموضوع
اتمنالك التوفيق فى كل مواضيعك

karmen 07-15-2009 04:34 AM

ميرسى ليك يا رضوان على المرور


الساعة الآن 05:40 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir