منتديات كيو ون q8-one

منتديات كيو ون q8-one (http://q8-one.com/vb/index.php)
-   منتدي الفنون الادبيه (http://q8-one.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   حد جرب يقري روايات عالميه قبل كده (http://q8-one.com/vb/showthread.php?t=12030)

وليد محمد طلعت 08-14-2009 02:38 PM

حد جرب يقري روايات عالميه قبل كده
 
بسم الله الرحمن الراحيم

----------------------------







اقدم لكم الرواية العالميه





(((((مئة عام من العزله))))))




[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]




للمؤلف /غابرييل غارسيا ماركيز





[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]






ترجمة الرائع د/ محمد الحاج خليل








شوفو اهم الكتاب والمفكرين والجرائد العالميه بيقولو عن الرواية ايه :::

---------------------------------------------------------------------------





قليلة هي الروايات التي تغير حياةالناس, وهذه واحده من تللك الروايات


(و.ل.و.ب / الغارديان)


هذه الرواية عمل ادبي غني, مكثف كالادغال , حافل بالوهم المتواضع ,زاخر بالفعل, ثري بالمرح الحزين , يتفق بالاحداث والفلسفة والتأمل, حتي ليدفعك الي العجب


(صنداي تايمز)


هذه خبرة لا تعدلها, في الغني, خبرة اخري


(فاينانشال تايمز)


تصحو , بعد قراءة هزه الروايةالرائعة كمن يصحو من حلم: عقلك وخيالك جامحان بل ملتهبان.. وامامك غابرييل ماركيزالعملاق كخياله وجبريته وعظمته(العظمه لله طبعا): فهو والرواية مدهشان


(نيويورك تايمز)


ويقول المترجم د/ محمد الحاج خليل : هذه الرواية من اجمل ما قرأت , وهي علي الرغم من سمة العزلة التي تنسحب عليها حتي اختارها لها كاتبها اسما , وعلي الرغم من الحتمية التي ينظر بها المؤلف للامور من زاويته , اشبه ما تكون بالحياة : شائقة و شائكة , بسيطة ومعقدة ,متفائلة و متشائمة , حلوة ومرة انها ككل الادب الرفيع جديرة بان تقرأ , وككل الحياة تستأهل انتعاش.





الان مع التحميل







[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]









باس وورد فك الضغط




[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]







اتمني اكون افدتكم ........وياريت تقروها

Silver 08-14-2009 03:53 PM

تسلم ايديك يا وليد

ومشكور ع الرفع

انا نزلتها وبإذن الله نحاول نقراها

متحرمناش من مواضيعك المميزة

وبالله التوفيق

وليد محمد طلعت 08-14-2009 03:56 PM

متشكر جدا علي المرور ربنا يخليك انا مجيش جنبكم حاجه

ويا رب تستمتع بيها


اذان الفجر.....................

karmen 08-31-2009 04:38 AM

أنا نزلت الملف يا وليد
وكل ما آجى أفتحه ميرداش
مسحته وقلت انزله تانى يمكن حصل حاجه غلط وانا بنزله اول مره
وبرضو مفيش فايده
عالعموم ميرسى ليك وانا هحاول اقراها من اى مكان عشان انت شوقتنى انى اقراها
الروايات العالميه بتشكل الجزأ الأكبر من ثقافة الإنسان
وانا هبقى اقلك كده على أسماء كام روايه عالميه تقراهم
جامدين جدا

Silver 09-01-2009 02:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karmen (المشاركة 75221)
أنا نزلت الملف يا وليد
وكل ما آجى أفتحه ميرداش
مسحته وقلت انزله تانى يمكن حصل حاجه غلط وانا بنزله اول مره
وبرضو مفيش فايده
عالعموم ميرسى ليك وانا هحاول اقراها من اى مكان عشان انت شوقتنى انى اقراها
الروايات العالميه بتشكل الجزأ الأكبر من ثقافة الإنسان
وانا هبقى اقلك كده على أسماء كام روايه عالميه تقراهم
جامدين جدا

الملف مضغوط يا كارمن ،،،

حملى برنامج الوين رار winrar

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

[عذراً، الروابط تظهر فقط للأعضاء المسجلين. إضغط هنا للتسجيل]

وبعد كده فكى ضغط الملف ،،،

ومبروووك عليكى الكتاب

والله الموفق


karmen 09-01-2009 04:10 AM

أوكى يا رامى ميرسى
انا هحمل الملف دلوقتى


الساعة الآن 03:15 AM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir